
На навчанні я отримав дуже важливу для себе інформацію про те, що багатоповерхові будинки згідно постанови повинні бути списані з балансу селещної ради. Про це я розповів на сесії селищної ради. І вже через вісім місяців ми отримали рішення сесії селищної ради “Про надання дозволу Краснопільській житлово- експлуатаційній дільниці на списання з балансу багатоквартирних будинків”.
До навчання всі комісії у селищі проводилися без кворому. Після семінарів, так як з нашої селищної ради навчалось четверо депутатів і вони входять в кожний комітет, що є в селищной раді, – такого не відбувається.
Цінною інформацію вважаю ще те, що на навчанні роз’яснили, що комунальні підприємства нічим не відрізняються від державних або приватних і ПОВИННІ отримувати прибуток, який в свою чергу повинен наповнювати бюджет громади.

КОНДРАТЄНКОВ ЮРІЙ
Депутат Вознесенської міської ради
Позаду два етапи навчальних семінарів для депутатів місцевих рад в рамках проєкту «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), які проводить Інститут Політичної Освіти.
Дякуючи отриманим знанням та неодноразовим консультаціям з експертом Інституту Політичної Освіти Олександром Солонтай, був підготовлений проєкт рішення ради «Про внесення змін до регламенту Вознесенської міської ради сьомого скликання», в якому :
вдосконалена процедура розгляду депутатського запиту.
До статті 13 Регламенту Вознесенської міської ради внесені наступні зміни:
Депутатський запит може бути внесений депутатом або групою депутатів Ради попередньо або на пленарному засіданні Ради у письмовій чи усній формі.
Депутатський запит підлягає включенню до порядку денного пленарного засідання Ради.
Депутатський запит обговорюється у разі необхідності на пленарному засіданні Ради.
Після розгляду депутатського запиту Рада приймає відповідне рішення та встановлює строк надання відповіді по запиту. Рада може зобов’язати відповідний орган подати у встановлений нею строк звіт про виконання рішення по запиту депутата Ради;
Внесені нові статті до Регламенту Вознесенської міської ради :
Стаття 31. Розгляд Радою питань, підтриманих загальними зборами членів територіальної громади
Стаття 32. Розгляд Радою питань, внесених в порядку місцевої ініціативи
3. відповідно до змін у Законі «Про доступ до публічної інформації» внесені зміни щодо зняття обмеження оприлюднення всіх проєктів рішень міської ради на офіційному інтернет-порталі міста Вознесенська за 20 робочих днів до дати їх розгляду проєктів рішень, спрямованих на надання адміністративних послуг;
4.прописана процедура прискореного розгляду проєкту рішення міської ради.
Стаття 34 Регламенту Вознесенської міської ради доповнена наступними пунктами:
За дорученням міського голови та за письмовим обґрунтуванням суб’єкта подання (ініціатора внесення) проекту рішення Ради, допускається розгляд проекту рішення Ради за прискореною процедурою.
Це можуть бути питання:
– виникнення надзвичайних ситуацій;
– внесення змін до місцевого бюджету, програми (плану) соціально-економічного розвитку, цільових програм у зв’язку з отриманням трансфертів з бюджетів різного рівня.
Прискорена процедура передбачає:
-погодження проєкту рішення відповідно до вимог цього Регламенту;
-оприлюднення проєкту рішення не пізніше ніж за 2 дні до проведення пленарного засідання Ради;
-внесення проєкту рішення до порядку денного пленарного засідання Ради для розгляду за прискореною процедурою;
-оголошення перерви в пленарному засіданні Ради для проведення засідань постійних комісій Ради, до сфери повноважень яких належать ці питання;
-подальший розгляд цих питань на пленарному засіданні Ради.
5.вдосконалені положення про особливості розгляду міською радою проєктів регуляторних актів;
усунені суперечності положень про кількість виступів депутатів з одного питання.
Прийняте 24 січня 2020 року Вознесенською міською радою рішення «Про внесення змін до Регламенту Вознесенської міської ради сьомого скликання» дасть можливість забезпечити законність, ефективність і гласність у роботі Вознесенської міської ради.

ОСТАВНЕНКО ОЛЕКСІЙ
Депутат Бузької сільської ради (Миколаївська область)
Моє знайомство з ІПО розпочалося 19 липня 2018 року. Завдяки навчанню я засвоїв найважливіші аспекти діяльності депутата місцевої ради, розвинув свої професійні компетентності, здобув уміння, які допомагають в повсякденній депутатській діяльності.
Життя до і після тренінгу, саме так можна сміливо сказати про перший тренінг від ІПО. По-перше, хочу відмітити високий рівень організації заходу та досить вдало підібрані теми. Все пройшло легко і невимушено, наче зустрілися старі друзі. По-друге – доповідачі справжні майстри своєї справи – професіонали вищої категорії. Насправді після триденного тренінгу почуття були змішані. В будь-якому разі моє життя розділилося на “до” і “після”. Перше враження від занять – яка велика прірва між знаннями на тренінгу і нашим реальним життям.
Великий мотиватор Олександр Солонтай. Улюбленці всіх учасників Юлія Сулаєва та Дмитро Кущ(Дімочка, як його називали мої колеги-депутатки ). Ну і звісно – наша чарівна організаторка Наталія Сорока. В цілому після семінарів додалося впевненості у своїх діях і розуміння, що ти не один такий. Завдяки Олександру Солонтаю почав слідкувати та надихатися роботою мера Чорткова Володимира Шматька, також сайтом міської ради Маріуполя (вражає і захоплює). Дуже добра опція – це книги для депутатської діяльності після кожного з тренінгів.
Завдяки програмі DOBRE мав можливість познайомитись із професіоналами своєї справи у різних галузях, які своїми знаннями та вміннями надихали на якісь нові звершення. Однією із таких цікавинок стали гарбузові цукерки, які беруть свій початок із телепрограми «Громада на мільйон». Для того, щоб продукт виглядав чудово, ми постаралися його добре оформити. Моя землячка Надія Плагова займалася рецептурою та виготовленням, а я – дизайном. Гарні коробочки-пакунки – це ще одна причина, щоб цукерочки стали достойним презентом. А перша презентація наших цукерок відбулася в колі гарних друзів – на черговому семінарі від ІПО (Київ, початок 2019 року). Звичайно, гарбузові цукерки не стали повноцінним бізнесом, але точно стали візитівкою нашої громади у 2019 році.
До речі, дуже добре про роботу ІПО відгукується Бузький сільський голова Юрій Заволока. Ось його пряма мова: “До навчання наші депутати не завжди розуміли, яке відношення вони мають до питань, що розглядаються на сесії. Після навчання депутати вже з повним розумінням почали ставитися до питань сесії і почали вносити свої корективи, які стали актуальними та позитивними у вирішенні питань.”

ПАНАСЮК ЮРІЙ
Секретар селищної ради Компаніївської ОТГ
Дякуємо за надану можливість депутатам селищної ради підвищити свій фаховий рівень завдяки участі у семінарах, що проводить Інститут Політичної Освіти. Відвідані навчання вплинули на якісне функціонування органу місцевого самоврядування, а саме:
депутатом підготовлено проєкт рішення, яке було винесено на розгляд сесії селищної ради та затверджено «Про затвердження Правил благоустрою Компаніївської селищної ради Кіровоградської області», що дало змогу збільшити майже у три рази кількість укладених угод на вивіз побутового сміття, ліквідувалася значна кількість стихійних сміттєзвалищ, покращилася екологічна ситуація, підвищився рівень свідомості громадян у поводженні зі сміттям, збільшилися надходження до комунального підприємства, що в свою чергу дало покращення якість надання даних послуг населенню.
затверджено рішення сесії селищної ради «Про затвердження Положення про громадський бюджет (бюджет участі) у Компаніївській селищній об’єднаній територіальній громаді», що дало змогу громаді брати участь у реалізації нагальних потреб.
депутати при формуванні та виконанні селищного бюджету більш конструктивно та виважено розглядають напрямки використання бюджетних коштів, що в цілому має позитивний вплив на соціально-економічний розвиток території.
депутати селищної ради почали, використовуючи результати навчання в Інституті Політичної Освіти, значно краще комунікувати з населенням у вирішенні тих чи інших питаннях.
при розгляді земельних питань на сесіях селищної ради депутати показали значну обізнаність, посилаючись на згадувані семінари, це дало змогу ефективного використання земель та збільшення відповідних надходжень до бюджету селищної ради.
депутатом селищної ради було створено громадську організацію «Балка», що дало змогу згуртуватися населенню на місці колишнього сміттєзвалища, яке було ними і прибрано задля розвитку відповідної території https://www.facebook.com/groups/492024228261880/. Також ГО «Балка» стала переможцем на отримання гранту на підтримку своєї діяльності серед 263 учасників відповідного конкурсу http://www.future-ukr.org.ua/rezultaty-konkursu-proyektiv-dlya-rozvytku-talantiv-ditej-z-silskoyi-mistsevosti/?fbclid=IwAR3FD7KdaKNh5siD6DKHcsyIQShaclNp6xbBK1Ni9GFUuEOTQSADrC0SfGk.

САВЧУК МИХАЙЛО
Депутат Баштанської ОТГ в Миколаївській обл.
Децентралізація — це передача значних повноважень та бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування. Так, щоб якомога більше повноважень мали ті органи, які ближче до людей, де такі повноваження можна реалізовувати найуспішніше.
Але я вважаю, що великим фактором успіху розвитку місцевого самоврядування та громад в цілому є забезпечення кадрової підготовки фахівців відділів, депутатів місцевих рад та старост.
Завдяки навчанням Інституту Політичної Освіти в рамках Програми DOBRE, я та мої колеги депутати Баштанської об’єднаної територіальної громади мали змогу пройти 3-етапне навчання, зокрема – поглибити знання на тему бюджету, земельних відносин, комунальної власності та житлово-комунального господарства. Окрім кращого розуміння законодавчо-правових норм я також мав змогу самовдосконалюватись як особистість та як лідер спільноти, дізнатися і спробувати себе в ролі великого оратора на практичних завданнях, що в подальшому підвищило самовпевненість в роботі та донесення власної думки в місцевій раді.
Навчання проводили, мабуть, найкращі спікери нашої країни. Після лекцій я особисто зрозумів, що рівень наших знань до цього прирівнювався нулю. Так, дійсно навчання змінило нашу свідомість, дало впевненість кожному депутату, розуміння всіх важелів впливу та використання їх на користь громади. Отриманий багаж знань дало можливість реалізувати низку проєктів та усвідомити саму систему роботи депутата. Взагалі я б впровадив такі навчання депутатів в першому кварталі після виборів до місцевих рад, щоб ефективність ради була максимально спроможною.
Тож хочу з впевненістю сказати, що зміни є, зміни будуть! Велика вдячність працівникам Інституту Політичної Освіти та Програмі DOBRE. Змінюючи нас — ви змінюєте Україну!

МЕДИЧЕНКО ВІКТОРІЯ
Депутат Арбузинської селищної ОТГ
Особисто пройшла навчання депутатів місцевих рад об’єднаних територіальних громад в рамках Програми DOBRE, яке організовував Інститут Політичної Освіти, чим дуже пишаюсь! Отримавши дані знання, для себе визначила, що потрібно якісно і добросовісно виконувати свої обов’язки, постійно співпрацювати з виборцями та владою. Слід зазначити – за період навчання отримала для себе дуже вагому законодавчу базу, практику та психологічну підтримку.
У своїй діяльності завжди дотримуюсь демократичності та постійного контролю над дотриманням законності. Активно приймаю участь в організації культурно-просвітницьких заходів на території Арбузинської ОТГ з 2014 року (Міжнародний жіночий день, День захисту дітей та День народження селища), що проходять на території громади. Крайній захід, який ми організовували цього року – святкування Міжнародного жіночого дня за участю артиста Олександра Кривошапка. Я з великою радістю долучаюсь до організації таких подій, оскільки вважаю, що культурний розвиток є основою в житті людей, також це є мотивацією для згуртування та дружності населення. А залучення до таких заходів відомих талановитих людей дає можливість сільському населенню зарядитися позитивною енергією, поспілкуватися з друзями, побачити артиста особисто (що покращує емоційний стан людини та знімає негативне навантаження) і основне – ставить планку на розвиток культури та саморозвиток серед мешканців.
Постійно працюю з виборцями та допомагаю у вирішені їх поточних питань (ремонт вуличного освітлення, підведення водомережі, ремонтні роботи водомережі та соціальних питань) та надаю роз’яснення. На моєму окрузі є як приватні сектори, так і багатоквартирні будинки. У кожного свої погляди та порушення, але люди йдуть на контакт і при роз’ясненні цілком розуміють та підтримують. Таким чином, мною було організовано сезонне прибирання прилеглої території багатоквартирних будинків, так як комунальну плату вони не сплачують, їм було запропоновано перед створенням ОСББ створити в кожному будинку свій жилий комітет і призначити відповідальну людину з даних питань. Хочу відмітити, що це спростувало роботу та зменшило звернення і згуртувало людей. В одному із будинків даного комплексу – аварійний стан покрівлі і мешканці вимагали від влади негайного ремонту покрівлі. У співпраці з комунальною службою громади людям було роз’яснено, що так як внески за комунальне обслуговування жильцями не вносяться, то і на проведення ремонтних робіт фонду немає. Я їм запропонувала перш за все забезпечити систематичне прибираня території і створити власний фонд на обслуговування будинку (поточні ремонти під’їзду та прилеглої території), заключити всім договори на водовідведення та вивіз сміття з комунальною службою, погасити наявні борги з цих пунктів (дуже проблемне питання), а влада, побачивши результат співпраці, піде на зустріч і допоможе з покрівлею. На сьогодні цей будинок дружній, охайний та активний, який має готовий проект на перекриття покрівлі (замовник – селищна рада, вартість – 65 486 грн). Водопостачання до даного комплексу подавалось від приватної водонапірної башні КСП, у весняно-літній період виникали постійні проблеми з постачанням води, так як великі об’єми йшли на обслуговування КСП та привантих будинків (городи і худоба). За участю комунальної служби та співпраці з мешканцями даний комплекс було приєднано до централізованого водопостачання, що вирішило питання і мешканці тепер здійснюють оплату за водопостачання та водовідведення відповідно до встановлених лічильників.
Мною, було організовано підвезення піску на волейбольний майданчик (облаштований мешканцями даного району та їх дітьми) – це ще один приклад підтримки влади ініціативних мешканців. У приватних секторах максимально тримається на контролі прибирання прилеглих територій. Чесно кажучи – це дуже важко, але все одно зміни йдуть.
На сьогодні, в період карантину, мною здійснено подвірний обхід дільниці з виявленням проблемних питань та виявлення соціальних категорій населення, які потребують допомоги в доставці продуктів харчування та ліків. У даній ситуації хочу відзначити роботу територіального центру та селищної ради, які постійно тримають на контролі проблемні питання. Є також домовленість із місцевим приватним підприємцем (продовольчі товари) про допомогу при виявлені потреби серед населення громади. Літнім людям допомагають діти та соціальні працівники. Під час проведення подвірного обходу також попереджаю про порушення законодавства «Про тверді відходи», стихійні сміттєзвалища та їх наслідки і рейди після закінчення карантину по перевірці договорів на вивіз сміття, що забезпечує вивезення побутових відходів та усуненню стихійних сміттєзвалищ.
У своїй діяльності та роботі Центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів також використовую набуті знання, так як в 2019 році були залученні до навчання діти з Братського району в кількості 2 осіб, то в 2020 році було співфінансування до загального бюджету центру в розмірі 46 тис. грн.. Для колективу Центру, як керівник, забезпечую усі виплати, що того потребує законодавство максимально (усім працівникам центру, окрім бухгалтера, – 25% надбавки за шкідливість по догляду та роботі з дітьми, які мають порушення нервової системи та рухового апарату, спеціалістам – доплату до посадового окладу в розмірі 50% за складність та напруження в роботі). Саме після навчання в ІПО я однозначно переконалась, що для якості результату роботи потрібно надавати якісну оплату праці відповідно до навантаження працівників.
Депутатських звернень ще не складала, так як особисто в мене налагодження співпраця з представниками селищної ради та її відділами. Також маю своє бачення, що треба поважати місцеву владу та співпрацювати для результативності в розвитку громади. Критика та контроль повині бути присутні, але в тому випадку, якщо сам максимально виконуєш свої обов’язки – тоді дане питання переходить не в конфлікт, а у співпрацю. Ще раз наголошую – це моя думка.
Я ціную знання отримані на навчаннях депутатів місцевих рад об’єднаних територіальних громад в рамках Програми DOBRE, організованих Інститутом Політичної Освіти, і з повною відповідальністю засвідчую, що максимально використаю їх на користь розвитку нашої Арбузинської громади. Організатори та лектори забезпечили проведення семінарів на високому рівні, як по викладенню матеріалу, так і по побутовому забезпеченню, за що щиро дякую. Окремо хочу подякувати також за знайомство з іншими громадами, це неоцінний досвід. І особливо я приємно вражена дружністю депутатського корпусу Високопільської громади! Молодці!

ЛЯЩЕНКО СЕРГІЙ
Посилення місцевої демократії – унікальний проєкт Інституту Політичної Освіти, що поєднує теорію та практичний досвід, створює майданчик для комунікації людей зі спільними цілями, надихає та мотивує. Для мене проходження навчання було корисним з багатьох причин. Найперше – це знайомство з чудовими людьми, які у підсумках стали хорошими друзями. Організаторам вдалось створити чудовий майданчик для спілкування та об`єднати людей зі спільними інтересами. В політичній діяльності такі комунікації дуже допомагають. Великою перевагою отриманих знань є те, що вони засновані на реальному досвіді. Я отримав не просто перелік інструментів, а і практичне розуміння, що з них є більш дієвим, які можуть бути складнощі і як можна досягати мети в реальних умовах. Можливо найцінніше, що дає навчання від Інституту Політичної Освіти – це потужний заряд внутрішньої мотивації та віру у свої сили. А ще ІПО – це майданчик на якому панує неймовірна атмосфера, у якій поєднані і логіка, і емоції. Що в поєднанні назавжди залишається, як безцінний досвід.

АНТОШИК МИКОЛА
Голова Помічнянської міської ОТГ (Кіровоградська обл.)
Процес децентралізації – це ознака політичного та адміністративного сьогодення. Децентралізації прагнули тому, що це була можливість розпочати самостійне господарювання на власній території. В той же час побоювались, чи вистачить власного досвіду та можливостей керувати абсолютно по-новому.
Формування власного бюджету, створення та функціонування різних соціальних програм, утримання комунальних підприємств, участь в різноманітних міжнародних програмах, надання якісних та доступних послуг, ремонт та будівництво доріг, організація ефективної роботи органу місцевого самоврядування та депутатського корпусу, і це ще далеко неповний перелік проблем з якими зіткнулася наша новостворена громада.
Суттєвою допомогою у вирішенні всіх цих проблем стала організація навчання депутатів ОТГ Інститутом Політичної Освіти за підтримки Програми DOBRE. Спеціалісти, які були запрошені організаторами навчання, стали дороговказом і реальними помічниками у вирішенні серйозних викликів, які поставали в процесі діяльності нашої громади.
Дуже цінними були лекції, насичені реальними прикладами, що дають можливість самостійно знаходити відповіді або шляхи вирішення тієї чи іншої проблеми. Відсутність готових відповідей під час створення провокаційних ситуацій спонукало слухачів мислити раціонально «по-державному», усвідомлюючи всю відповідальність за прийняття рішень, які мають забезпечити процвітання громади. Аргументи настільки переконливі, що кожен розуміє – як буде жити громада, за рахунок чого наповнюватиметься бюджет, які рішення мають бути прийняті. Це сфера відповідальності депутатського корпусу в цілому і кожного депутата окремо.
Помічнянська громада ще досить молода, але вже має серйозні досягнення, дуже непогані рейтингові показники. Проблем ще є багато, над вирішенням яких працює вся громада. Наша територія визнана спроможною і маємо надію не лише утримувати вже існуючі результати, а й мати беззаперечну перспективу покращення показників. Що вдається найкраще, а над чим ще треба попрацювати, які зміни можуть очікувати нашу ОТГ в майбутньому в доступній та професійно підготовленій формі було пояснено експертами.
Цифри, якими оперують фахівці, свідчать про значну роботу, яка вже проведена, про величезну увагу до громад з боку держави, про реальні можливості кожної території на майбутнє. Неоціненною допомогою у діяльності органів місцевого самоврядування стали лекції з питань формування бюджетного процесу, формування місцевих бюджетів, фінансового контролю та звітності, проведення закупівель через систему «Прозоро», депутатський контроль публічних закупівель та ін.. Навчання відбувалося на високому рівні, завдяки професійній підготовці спеціалістів, які підібрані організаторами. Крім лекційного матеріалу вони залюбки відповідали на всі запитання слухачів.
Діяльність органів місцевого самоврядування пов’язана із щоденним спілкуванням з громадянами, депутатами, колегами. Це також робота із великою кількістю документів, звернень, клопотань та інше. Все це вимагає повної віддачі, зосередженості та професіоналізму. Треба вміти спілкуватися з людьми, доносити свою думку, бути переконливим. Все це потребує великих зусиль, в тому числі і психологічних. Впоратися із великим психологічним навантаженням треба вміти. Напрацювання навичок публічних виступів, вміння бути переконливими для досягнення бажаного результату, підтримувати психологічну рівновагу під час дискусій з опонентами, – навчили та надали практичних рекомендацій експерти Інституту Політичної Освіти.
Виконавчий комітет Помічнянської міської ради вдячний Інституту Політичної Освіти за проведення навчальних семінарів для депутатів місцевих рад у рамках проєкту «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (Програма DOBRE), завдяки яким суттєво змінено відношення депутатів міської ради до виконання своїх прав та обов’язків. Сподіваємось, що ці зміни приведуть до конструктивних результатів на користь розвитку та процвітання Помічнянської громади.
Рішенням тридцять п’ятої сесії Помічнянської міської ради восьмого скликання від 21.12.2019 року № 786 розроблено Програму підвищення кваліфікації представників органу місцевого самоврядування Помічнянської міської ради на 2020-2022 роки, метою якої є підвищення кваліфікації та забезпечення професійного розвитку посадових осіб органів місцевого самоврядування, депутатського корпусу та виконавчого комітету Помічнянської ОТГ, що сприятиме поліпшенню виконання ними своїх обов’язків, відповідно до вимог сьогодення.
Виконання принципово нових завдань у свою чергу потребує зміцнення матеріально-технічної бази органів місцевого самоврядування, відповідного і своєчасного інформаційного забезпечення депутатів місцевих рад, удосконалення кадрового потенціалу органів місцевого самоврядування, організації та проведення відповідних навчань.
серед Помічнянських депутатів, ті, які більше 20 років працюють в депутатському корпусі, але навчання такого рівня проводяться вперше. Депутати з досвідом розуміють, наскільки ці знання потрібні для вдосконалення їх депутатської роботи, а нові молоді депутати, для яких тільки починається «депутатська кар’єра», отримують величезний багаж знань, який дасть можливість використовувати їх у подальшій роботі.
Окремого ставлення та особливої подяки заслуговує рівень організації: від підбору кваліфікованих спеціалістів до умов проживання, харчування та доставки до місця навчання. Атмосфера, яка створювалась під час навчань, налаштовувала на серйозну співпрацю, бажання дізнатися більше, втілити в життя отриманні знання. Робота організаторів є прикладом того, як треба професійно робити справу, значення якої важко переоцінити.